Associació de Veïns de Bellvitge

Juliol 23, 2009

Els ponts del Llobregat entre el Prat i L’Hospitalet/Barcelona,… i el bicing (ampliació)

Primer començarem dient que el motiu que ens porta cap al segle XIX és el bicing. Estem intrigats sobre el que faran els ajuntaments de l’Hospitalet i del Prat de Llobregat per tal d’obrir un camí entre ambdòs municipis,… i avui de casualitat ens hem trobat una proposta de CIU del Prat per connectar.

CIU va proposar a finals de l’any passat construir de nou el pont de Ferran Puig que estava situat a l’alçada de l’actual carrer Urgoiti del Prat. A la nostra banda del riu  seria el carrer 43, que es troba a Barcelona, a uns 60 m del límit amb l’Hospitalet, encara que també podia anar a parar al nostre municipi, a on està el dipòsit municipal de vehicles, això dona igual, el problema és com arribar a aquesta zona en bici.

També ens han comentat membres del Consell de la Sostenibilitat que el que s’està mirant és de fer una pasarel·la annexada al pont de l’autovia per travessar el riu. Però per ara no hi ha res definitiu.

Una vegada dit tot això anem a parlar d’aquest pont que sembla que porta una mica d’embolic,…

El pont de Ferran Puig, que es va construir al 1873, fins aquell moment el Prat es trobava pràcticament aillat i per travessar el riu feien servir barques a diferents punts.

Segons Margarida Gómez Anglada, A la  seva Tesi “Associacionisme i cultura en una societat en transformació”: “La posada en funcionament del pont construït i finançat pel propietari Ferran Puig (1873), que establí un peatge de pas, i l’arribada del ferrocarril (1881) van posar fi a l’aïllament secular del Prat. Però el 1925, el vell pont de peatge, conegut també com el pont dels carros, havia quedat obsolet, i el seu estat quasi ruinós era un perill per a les persones i cavalleries que el creuaven diàriament, com aixi ho posava de manifest l’informe de l’enginyer Pere Vallcorba al ple municipal del 12 de febrer de 1925. abans s’havian iniciat els tràmits necessaris per a la construcció d’un pont nou. L’any 1919 es van adjudicar les obres, que es van iniciar i dur a terme amb una extrema lentitud. amb tot, poc més d’un any després del seu inici, les autoritats locals denuncien l’estretor que se li està donant, que impedeix el pas simultani de dos carruatges. Les obres continuen, i el 1922 s’aprova un pressupost extraordinari per al seu finançament. Aquest tema portarà cua, i el ple de 17 de març de 1927 decideix decretar la suspensió de les obres finsd que no se solucioni el problema de l’amplada. finalment, la urgència de la situació obligà a continuar la construcció i el pont entrà en funcionament cap al mes de juliol de 1930, amb una amplada insuficient i onze anys després de la seva adjudicació. No sabem la data exacta de la seva obertura al pas, però sí que sabem , per les sessions de la comissió permanent del 15 de maig de 1930, que era immediat el lliurament per part del contractista i a la sessió del 24 de juliol es parlava de la recent possada en funcionament així com de la recissió del contracte de lloguer del vell pont de Ferran Puig, que havuia passat a l’Hospital de la Santa Creu de Barcelona. Amb tot la vida d’aquest pont va ser molt breu, perquè va ser volat, juntament amb el del ferrocarril, pels soldats republicans que intentaven retardar l’entrada de les tropes franquistes a Barcelona, el gener de 1939”

pontdeferranpuig1873p

Imatge del pont de Ferran Puig construit en 1873, també anomenat pont dels carros. Del Llibre "Les barques de passatge del riu Llobregat al Prat i la seva explotació (1327-1873)", 2007 de Joan Lluís Ferret i Pujol. ISBN:978-84-612-1504-1. Segons el llibreés de l'Arxiu fotogràfic Gerard Giménez Mor.

pont de les voltes

Fotografia copiada del document editat per l'Ajuntament del Prat "Un flaix a la ciutat del Prat" i on aquest pont es denomina pont de les Voltes, que va entrar en funcionament en 1929, i que havia de substituir al de Ferran Puig, però va ser volat al gener de 1939

Ponts del prat

Imatge del pont de Ferran Puig i del pont de les Voltes anterior a 1939

Fentfeinesalalleradelriu

Imatge del pont de les Voltes anterior a 1939

pont de les tres puntes

"La nit del 24 al 25 de gener de 1939, l'exèrcit republicà en retirada va procedir a la voladura del pont de les tres puntes o de Ferran Puig. Foto de Josep Monés i Amat, gentilesa Arxiu Municipal del Prat". del llibre "El Franquisme al Baix Llobregat" (2001) de Carles Santacana i Torres, Jordi Amigó Barbeta, Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. ISBN 84-8415-237-5

Creiem que el text del llibre “El Franquisme al Baix Llobregat” és erroni i es refereix també al pont de les Voltes, ja que el pont de les tres puntes era un altre. Hem trobat la fotografia de sota que ho demostra.

pont de les tres puntes postal

Pont de les Tres Puntes, 1915

El pont de les Tres Puntes sembla un pont de ferrocarril, però hem trobat dues fotografies on es veu el pont del ferrocarril creuant el Llobregat.

pontferranpuig1912Salvany

Fotografia del fons fotogràfic Salvany datada al 1912. Pont de Ferran Puig i al fons el pont del ferrocarril

puentedelferrocarrilfamiliacuyas

Pont del Ferrocarril. La línia Barcelona-Vilanova es va inagurar al 1881. No coneixem la data de la fotografia, al fons es veu el pont de Felip Puig. Fons de la Familia Cuyàs

ferranpuiginstituto

A aquesta imatge es pot observar el pont de Ferran Puig des de la banda de Barcelona i al fons el Pont de la Gran Via. La fotografia no te data i s'ha trobat a internet continguda a una presentació escolar sobre l'historia del Prat de Llobregat.

On estava el pont de les Tres Puntes? era del ferrocarril?

Les imatges propietat d’Alex Domínguez Monès van ser de realitzades per Josep Monés. Podeu veure moltes més a la seva web. La imatge del pont de las Tres Puntas s’ha copiat de la web todocolección i es propietat de Baron fotografia & arts. La del fons fotogràfic Salvany és de la Biblioteca de CatalunyaLa fotografia del Fons de la Familia Cuyàs és de l’Institut Cartogràfic de Catalunya

L’ampliació consisteix en una nova imatge del pont de Ferran puig

Anuncis

3 comentaris »

  1. El pont de les tres puntes era per passar-hi el tren a la zona del fondo de’n Peixo, que era una zona que habitualment estava inundada. Per tant el pont de les tres puntes servia per això. Després aquest pont es va traslladar damunt del riu per tal que hi pogués passar el tren, atès que al 1939, el pont del ferrocarril (de les voltes) va ser volat per endarrerir l’arribada de les tropes franquistes a ÇBarcelona, i així donar més temps per fugir a la gent. Teniu raó en el vostre comentari del llibre en què es diu erròniament “el pont de les tres puntes” i és el pont de les voltes. Aquesta darrera imatge pot ser, com a mínim, l’any 1950, que és quan es va inaugurar l’autovia de Castelldefels. Alehores quedà abandonat el pont de Ferran Puig. Aquest pont, de Ferran Puig, de fet, abans de la guerra ja havia quedat abandonat i en mal estat, quan es va estrenar el pont de les voltes. Després de ser volat el de les voltes, les autoritats van fer arreglar l’abandonat pont de Ferran Puig.

    Comentari per Benjamí Company — Novembre 4, 2010 @ 11:44 pm

  2. Moltíssimes gràcies pels teus comentaris, ens has resolt molts dubtes!!

    Comentari per AVBellvitge — Novembre 5, 2010 @ 8:04 am

  3. UN ERROR MEU!!!! Si us plau, esborreu el fragment (de les voltes), és un error meu, el pont del ferrocarril no té res a veure amb el de les Voltes!!!! Gràcies i disculpeu

    Comentari per Benjamí Company — Novembre 9, 2010 @ 9:29 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Bloc a WordPress.com.

%d bloggers like this: